BridgeCamp

O BridgeCamp 2010 i technologiach internetowych w III sektorze opowiada Sebastian Pabiszczak z Fundacji Polak 2.0.

-Czym dokładnie jest BridgeCamp i skąd wziął się pomysł na zorganizowanie tej imprezy?

-BridgeCamp jest cyklicznym spotkaniem łączącym organizacje pozarządowe z branżą IT. Z kolei sama idea BridgeCamp powstała chęci rozwiązania problemu, jakim jest małe wykorzystanie narzędzi internetowych przez polskie organizacje pozarządowe oraz nieznajomość sektora pozarządowego wśród ludzi z branży internetowej. Wychodzi na to, iż organizacjom brakuje wiedzy o nowoczesnych narzędziach i trendach oraz ludzi, którzy się na tym znają, a ludzie z branży internetowej nie znają sektora pozarządowego i nie wiedzą, jakie korzyści przynieść im może współpraca.
Sądzę, że Fundacja Polak 2.0 organizując kolejne edycje BridgeCamp zdecydowanie przyczynia się do rozwiązania tego problemu.

-Jak oceniasz poziom wykorzystania technologii internetowych przez III sektor w Polsce?

-Musimy spojrzeć prawdzie w oczy i otwarcie przyznać, że większość polskich organizacji pozarządowych ma w problem z wykorzystaniem technologii internetowych. Istnieją oczywiście znane organizacje korzystające z nowoczesnych rozwiązań, lecz są też takie, które nie zdają sobie sprawy ze znaczenia działań w Social Media (Facebook, Twitter, Flaker, Nasza Klasa).
Prowadzi to do sytuacji w której fundacje, czy stowarzyszenia prowadzące ciekawą działalność nie mogą wyjść poza stałą grupę odbiorców, ponieważ posiadają tylko archaiczną stronę internetową. BridgeCamp ma pomóc i zachęcić do korzystania z wszystkich możliwości, jakie daje obecnie Internet.

-Na tegorocznym BridgeCampie część prezentacji dotyczyła tych samych zagadnień, co w roku ubiegłym. Mamy tak mało nowych inicjatyw?

-Zgadzam się, niektórych z prelegentów gościliśmy już na poprzedniej edycji. Czy jest to spowodowane małą ilością inicjatyw? Nowych inicjatyw wśród NGOsów w ciągu każdego roku powstaje pewnie kilkaset, lecz w tych projektach rzadko wykorzystywane są świeże technologie internetowe, na których postanowiliśmy się w tym roku skupić. Kolejnym powodem, dla którego 3 prezentacje się powtórzyły jest duże zainteresowanie tematami, których dotyczyły. Fundraising w wykonaniu siepomaga.pl zawsze spotyka się z pozytywnym odbiorem, co pozwoliło nam bez obaw ponownie ich zaprosić.

-Które wystąpienia były najbardziej inspirujące z Twojego punktu widzenia?

-Moim zdaniem do najciekawszych wystąpień zaliczyć na pewno można wypowiedzi Stefana Marsiske, Zuzany Wienk oraz Patryka Urbana i Agnieszki Nowik z wcześniej już wspomnianego Siepomaga.pl.
Zuzana i Stefan to ludzi pełni pasji, którzy potrafią nią zarazić innych. W moim przypadku udało im się w stu procentach.

-Jakie plany na przyszłość? Czy BridgeCamp na stałe wpisał się na mapę pozarządowych wydarzeń? Czy jest szansa na BridgeCamp na Śląsku?

-Czy będzie kolejna edycja? To nie ulega wątpliwości. Już w styczniu spotkamy się ponownie. Tak pozytywnego odbioru ze strony uczestników nie można pozostawić bez odpowiedzi. Co do miejsca nie mogę niestety niczego obiecać, lecz zdradzę, że planujemy kolejną konferencję zorganizować poza stolicą – pora na inne miasta, więc może Wrocław.

Sebastian Pabiszczak – Event Manager w Fundacji Polak 2.0, która zorganizowała DEMOCAMP, Barcamp Poznań (21 edycji), FoodCamp, BridgeCamp, czy też ShopCamp.