O naszych dobrych praktykach w realizacji budżetu obywatelskiego można przeczytać w raporcie “Budżet obywatelski w Polsce”, przygotowanym przez Fundację im. Stefana Batorego.
Budżet obywatelski wprowadzono w ponad siedemdziesięciu gminach i miastach w Polsce (stan na koniec 2013 roku). Można podejrzewać, że popularność tego mechanizmu wynika z co najmniej kilku powodów: rosnąca aktywność i ambicje mieszkańców.
Od kilku lat na znaczeniu zyskują formalne i nieformalne ruchy, których celem jest zwiększenie wpływu mieszkańców na decyzje podejmowane przez lokalne władze, skuteczne egzekwowanie od władz realizacji polityki opartej na poszanowaniu potrzeb mieszkańców, włączanie tych ostatnich w decydowanie o budżecie, uwzględnianie głosu mieszkańców wyrażanego np. w czasie konsultacji społecznych. W dużych miastach są to m.in. poznańskie „Prawo do miasta”, katowickie „Napraw sobie miasto” oraz nieformalna gdańska inicjatywa wrzeszcz.info; w mniejszych ośrodkach – np. Fundacja Wiedzieć Więcej w Kędzierzynie-Koźlu czy Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych w Rybniku. Istotną rolę w upowszechnianiu budżetu obywatelskiego odgrywa również Kongres Ruchów Miejskich.
Cały raport dostępny tutaj: Budżet obywatelski w Polsce