O przedsiębiorczość młodych

– Polacy mogą nauczyć się od nas doświadczeń w obszarze inicjatyw młodzieżowych – mówi Hana Jumaa z Jordanii

Czym zajmujesz się w swojej organizacji?

Hana Jumaa: Nasza organizacja Madrasati nadzoruje 400 szkół. Prowadzimy działania i programy, które zapełniają luki w systemie edukacji. Działamy  przez różne aktywności w ramach partnerstwa pomiędzy sektorem publicznymi i prywatnym. Swoimi działaniami obejmujemy całą Jordanię. Jesteśmy aktywni na różnych poziomach: regionalnym oraz lokalnym, w tym na terenach miejskich i wiejskich. Ja jestem starszą menadżerką odpowiedzialną za projekty lokalne oraz te skierowane do studentów.

Jakie problemy i bariery mogą mieć wpływ na umiejętności i przedsiębiorczość młodych?

Młodzież między 15 a 24 rokiem życia stanowi ponad 24 procent populacji Jordanii. Istnieje wiele wyzwań dotyczących ich umiejętności, postawy przedsiębiorczej i powiązanej z tym skłonności do podejmowania ryzyka. Po pierwsze, system edukacji nie ma nic wspólnego z kreatywnością i profesjonalnym przygotowaniem do pracy. Kolejny problem to najbliższe otoczenie, wpływ rodziców i kultury, w której żyje młodzież. Wiążą się z tym konflikty rodzinne i plemienne oraz strach przed krytyką otoczenia. Ważny jest także brak świadomości czego wymaga rynek pracy. Młodym brak doświadczenia biznesowego. Ta grupa nie ma także dostępu do mediów, siły przebicia.

A jak wygląda zaangażowanie społeczne i wolontariat młodzieży?

Młodzi ludzie w Jordanii są całkowicie zaangażowani w pracę społeczną poprzez lokalne organizacje działające na rzecz ich społeczności, krajowe i międzynarodowe centra młodzieżowe oraz uniwersyteckie biura usług społecznych. W Jordanii działa Królewski Departament do spraw wolontariatu, który posiada bogate doświadczenia w zaangażowaniu młodzieży w różnych obszarach takich jak edukacja, zdrowie, polityka, turystyka, środowisko naturalne i rozwój.

Działa u nas kilka nowych organizacji międzynarodowych ukierunkowanych na młodzież. Młodzi ludzie mogą bezpłatnie skorzystać z ofert  interaktywnych warsztatów i staży, nabyć nowych umiejętności i poszerzyć swoje horyzonty. Są to zajęcia dotyczące umiejętności komunikacyjnych z zakresu negocjacji, facylitacji, budowania pokoju, metod partycypacyjnych, grafiki, zarządzania, zrównoważonego rozwoju i wielu, wielu innych.  

Koncepcja inicjatyw młodzieży stała się bardzo popularna po 2000 roku. Wielu ludzi posiada umiejętność tworzenia własnych projektów. Wiemy jak diagnozować, odpowiadać na potrzeby i oczekiwania naszych społeczności. Nie przekłada się to jednak w Jordanii na rozwój usług komercyjnych czy powstawanie kreatywnych pomysłów na przedsiębiorczość. Dlatego właśnie ten obszar powinien stać się priorytetowym dla Jordańczyków i wypełnienie tej luki to obecnie nasz cel.

W mojej organizacji jest 600 wolontariuszy zainteresowanych zagadnieniem edukacji i jej wpływu na przyszłość. Ci ludzie są odpowiedzialni za działania w swoich społecznościach np. muzyczne, rozrywkowe, fotograficzne. Organizują debaty i letnie obozy.

Czego możemy nauczyć się od siebie nawzajem?

Według mojej opinii możemy nauczyć się od Polaków realizacji projektów dotyczących przedsiębiorczości w różnych aspektach, nie tylko tym technicznym. Podglądamy wasz system edukacji, żeby odpowiedzieć na pytanie „jak stawiać sobie wyzwania”. Chcemy uczyć się od was także metodologii i narzędzi prowadzenia zajęć warsztatowych takich jak mind map (mapy myśli) czy drzewa problemów. Polacy mogą nauczyć się od nas wiele w obszarze inicjatyw młodzieżowych. A także jordańskiej teorii przemian.

Z racji, że Hana przebywała u nas w trakcie największych mrozów zadaliśmy jej także pytanie o zimę…

Podobało mi się bardzo, byłam jak reszta grupy bardzo zadowolona. Na zakończenie chciałam powiedzieć, że Polacy mają bardzo ciekawą historie, którą powinien znać cały świat.

Wywiad przeprowadziła Danuta Moczko, tłumaczył Piotr Masłowski.

Hana Jumaa – menadżerka odpowiedzialna za projekty lokalne oraz skierowane do studentów w organizacji Madrasati z Jordanii. Uczestniczka konferencji „Między arabską wiosną przemian a europejską zimą kryzysu – o przedsiębiorczości młodzieży”.