Przedsiębiorstwa społeczne nie tylko walczą o udział w rynku z innymi podmiotami. Muszą także walczyć z niepochlebnymi i często nieuprawnionymi opiniami na swój temat.
To o nich miedzy innymi piszą autorzy „Rekomendacji dla administracji publicznej szczebla samorządowego w zakresie efektywnych narzędzi stymulujących rozwój start-upów ekonomii społecznej”.
Mit 1: Usługi oferowane przez społeczne przedsiębiorstwa muszą być tanie, ponieważ są gorszej jakości – stąd konkurencyjna cena to jedyny sposób na podbój rynku.
Fakt: Osoby, które zamierzają powołać przedsiębiorstwo społeczne muszą być przygotowane na podejmowanie ryzyka. Najważniejszym zadaniem jest stworzenie spójnej strategii produktu oraz determinacja w jej konsekwentnym wdrażaniu. To w rzeczywistości prawdziwe wyzwanie dla całego sektora ekonomii społecznej – budowanie wizerunku i wzmacnianie wiary w wysoką jakość produktów i usług oferowanych przez podmioty ekonomii społecznej. Publiczna świadomość opierająca się na sprawdzonej wiedzy i transparentności to jeden z istotnych czynników wpływających na sukces przedsiębiorstwa społecznego.
Mit 2: Przedsiębiorstwa społeczne mają niewiele wspólnego z „prawdziwym” biznesem; osoby tam pracujące nie są profesjonalistami, a ich menadżerowie to społeczni liderzy niezorientowani biznesowo.
Fakt: Prowadzenie przedsiębiorstwa społecznego w rozumieniu prowadzenia biznesu nie różni się za bardzo od sposobu prowadzenia komercyjnej firmy. Wymagania stawiane menadżerom przedsiębiorstw społecznych nie są wcale mniejsze, przeciwnie – zakres wymaganych kompetencji jest o wiele szerszy. Zakłada bowiem nie tylko zdolność do prowadzenia biznesu, ale również wysokie umiejętności społeczne, umiejętność pracy ze specyficznymi grupami osób, umiejętność rozwiązywania konfliktów i budowania zespołu, jak również szeroki zakres umiejętności w odniesieniu do pozyskiwania zewnętrznych funduszy pomocowych, takich jak granty czy subsydia.
„Rekomendacje dla administracji publicznej szczebla samorządowego w zakresie efektywnych narzędzi stymulujących rozwój start-upów ekonomii społecznej” powstały w ramach projektu „Social entrepreneurship development in the Baltic Sea Region”, który jest realizowany w ramach programu Erasmus + i współfinansowany przez Unię Europejską.
***
OWES
Interesujesz się ekonomią społeczną? Myślisz o utworzeniu
przedsiębiorstwa społecznego? A może prowadzisz stowarzyszenie,
fundację lub spółdzielnie socjalną? Sprawdź ofertę OWES, czyli Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Subregionu Zachodniego.
